dzisiaj są trzy, więc ciekawe gdzie się podziała 4 sztolnia ?
Wiemy że w Rzeczce jest bity szyb w dół , po co ?
Więc może by tak spojrzeć w dół a nie do góry?
Może warto by się zastanowić co to za element spoczywa w strumieniu pod mostem i jaką funkcję on spełniał w tym miejscu.
A jeśli to jest podpora przyczółka mostowego ? To co ona by tam robiła . Warto by zadać sobie również pytanie... jeśli pomiędzy wzniesioną powyżej drogą, a rzeczką, stały budynki to którędy były zaopatrywane i gdzie szła kolejka wąskotorowa , jeśli tam dzisiaj nie ma dojazdu ?
Wracając do naszego elementu w rzeczce pod mostem. Popatrzmy wyżej nad ten element, pod most, pod sztolnię .
Teraz spójrzmy na drugą stronę :)
Można by się nad tym zastanowić. Ale tak po prawdzie to najciekawsze moim zdaniem jest dlaczego zrobiono drugą drogę idącą po nasypie jeśli już była droga idąca poniżej ?.
Kiedyś
Dzisiaj
Dokładnie chodzi o ten nasyp i tą drugą drogę idąca dzisiaj przy skalnej ścianie, ponieważ tak mi się kiedyś o uszy obiło, że sztolnie były po lewej stronie idąc z Walimia a teraz są po prawej :).
Z lewej nasyp z prawej nasyp a dołem rzeczka płynie :).
Nasuwa sie tylko jedno oczywiste stwierdzenie: sztolnia jest pod nasypem drogi... :)
OdpowiedzUsuńCzy już można powiedzieć Amen ? :-).
OdpowiedzUsuńAmen to w obliczu śmierci. Apropo tego wpisu to przypomniało mi się zdjęcie z Książa chyba, gdzie to tory wchodza w ścianę. I coś mi podpowiada, że takie genialne maskowanie jeżeli w ogóle coś skrywa (prócz wiedzy o pomieszczeniach) to raczej niemiłą niespodziankę. A tak w ogóle to ciągle nie mogę się połapać jaki rozmiar miała akcja maskowania przez niemców (miejsc obecnie wiadomych, że sa zamaskowane/odstrzelone), a co zostało "zabezpieczone" po 45 roku. Każda inf jest inna, trzeba by w tym naprawde głeboko siedzieć.
OdpowiedzUsuńMam takie pytanie troche odbiegające od wpisu. Jak jest z nasienieniem dróg leśnych na mapy lokalne okolic sztolni i kompleksu? Bo ja regularnie się błąkam po lasach w celach przyrodniczo krajobrazowych(regularnie znaczy codziennnie minus ciemności i wypadki losowe), a mam bardzo zróżnicowany teren i gestą sieć dróg świetnie ropisaną na mapach z 91 roku, a jeszcze bardzie skrupulatne na mapach google i nawet jak gdzieś nie trafie to sie połapie na mapach ogólnie dostępnych. A w okolicach kompleksów na satelicie drogi widze ale nie ma ich naniesionych...
Z tym Książem to nie tak :), tory nie wchodzą w ścianę
Usuńtory wchodzą pod zabetonowaną kamienną pryzmę, do ściany jest jeszcze parę metrów . Te wchodzenie torów w ścianę to następne sensacje pana Kleksa :).One wchodzą pod pryzmę kierując się w stronę ściany. A co do map nie za bardzo zrozumiałem o jakich mapach mowa. Turystycznych, topograficznych , czy jeszcze innych?
http://3.bp.blogspot.com/-Y_GQQviAHdY/UEZZqGg3x2I/AAAAAAAAAyc/EPRgAWPrtUE/s1600/IMG_4577.JPG
OdpowiedzUsuńNo możliwe, ja widze tory i sciane murowana z kamienia, widac nieplny obraz mam ;) sam kiedys musze sie ruszyc w tamte strony ale nie lubie oddalać sie od domu.
Myslę o mapach powszechnie dostępnych (nie turystycznych), dotyczacych obszaru administracyjnego okolicznych gmin, bądź zespołu gmin, zawierajacy bieżacy stan zabudowań, dróg, kolei, na terenach zabudowanych i leśnych. Ogolnie plan okolicy, polskiego wydawnictwa kartograficznego (jesli jeszcze istnieje) na podstawie planów w gminnych wydziałow geodezji i zasobów.
Na tych mapach http://igrek.amzp.pl/result.php?cmd=id&god=5364&cat=TK25 ,widać boczną drogę, czyli dwie. Zarówno Twoja mapa i jak ta z 1945 mają wiele wspólnych odniesień. To samo miejsce, a różnie rysowane.
OdpowiedzUsuńPraktyczne i zasadnicze pytanie. Kto zamówił most i postawił w tym a nie innym miejscu?
OdpowiedzUsuńTu jest ten most lepiej widoczny. Odnoszę wrażenie jakby tam kiedyś już stało coś podobnego. Pod nim widać przechyloną podstawę starej konstrukcji. Czyli , stary most łączył/był skrótem między drogą a dalszą częścią kompleksu. A czwartą sztolnię szukałbym w okolicy końca mostu(przy górze), lub tuż za kasami.
OdpowiedzUsuńhttp://www.odtur.pl/trasy-podziemne/kompleks-rzeczka-sztolnie-walimskie.html
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńDlaczego zbudowano górną drogę skoro była dolna?
OdpowiedzUsuńAno przy dolnej był tartak ( S.W sägewerk ) więc przywożono drzewo wywożono deski i belki, panował ruch a miejsca mało. To i druga droga by się przydała bo ruch turystyczny i aut coraz więcej...tak sobie myślę.Więc zbudowano tą górną żeby ruch nie był zakłócany przez prace tartaku.
Co wy na to?
Może masz rację z tym tartakiem i ruchem turystycznym w latach 30, kto wie.
Usuńqwer, bez watpienia była, była juz w latach 30. Ciekawym jaki jest czaso-okres planowania Niemieckiego, czy jest on taki jak w planowanej rosyjskiej gospodarce. Czy to są plany pięcio letnie?. Np. pewne założenie finansowania rozbudowy jednego z terenów Rzeszy planowane było na 20 lat do przodu miało być zakończone w 1965 roku.
OdpowiedzUsuńCzy ktoś zdaje sobie sprawę co to oznacza?. Tam nie było i nie ma rosyjskiej gospodarki polegającej na tym że dzisiaj załatamy dziury w drodze i poklepiemy łopatami, a jak odpadną za 2 miesiące to znów przyjedziemy i znów poklepiemy, lub przywiążemy coś sznurkiem od snopowiązałki i w pieriod.
http://www.youtube.com/watch?v=UqxKw7TDfLE
http://www.youtube.com/watch?v=3_RFoUeZeKg&NR=1&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=NoOLev9fvp0&NR=1&feature=endscreen
Jak widać poniżej po byłym NRD też mają niezły spadek, lecz problem dróg jest problemem ogólnoświatowym ,różnie rozwiązywanym.
http://www.youtube.com/watch?v=5yHXOz1j0lM
Czwarta sztolnia jest około 100 metrów w dół od głównego wejścia. Po tej samej stronie, kierunek Walim. Po co te historie o sztolniach po drugiej stronie drogi?
OdpowiedzUsuńA kto ją odkrył ?
Usuń